LTO en NZO stellen Commissie Grondgebondenheid in
LTO Nederland en NZO hebben een commissie ingesteld die advies moet uitbrengen over invulling van grondgebondenheid in de melkveehouderij. Beide organisaties vinden grondgebondenheid een belangrijke waarde, omdat het kenmerkend is voor de Nederlandse melkveehouderij. Grond is essentieel voor het melkveebedrijf: het levert voer, er wordt op gegraasd en het krijgt voeding door de mineralen uit mest. Voor een toekomstbestendige, grondgebonden melkveehouderij hebben LTO en NZO behoefte aan een breed gedragen visie voor de komende jaren. De doelen van de Duurzame Zuivelketen zijn daarbij het uitgangspunt. LTO en NZO binden zich vooraf aan het advies van de commissie.
Sterke toename weidegang
In 2017 is het aantal melkveebedrijven dat weidegang toepast sterk toegenomen. Het percentage ligt nu op 80,4% waarmee het doel voor 2020 (81,2%) dichterbij komt. Het percentage bedrijven met weidegang groeide harder dan ooit, ondanks het relatief grote aantal melkveehouders dat het bedrijf beëindigde. Vooral het aantal nieuwe weiders zorgde voor de toename. In 2017 hebben negen nieuwe partners het Convenant Weidegang ondertekend, waarmee het totaal aantal Convenantpartners op 82 komt. In december heeft Aeres Hogeschool de Weidegangtrofee gewonnen, om hun inzet om weidegang in te bedden in het lespakket.
“Flinke inspanningen op alle duurzaamheidsthema’s”
De zuivelketen werkt hard aan het behalen van de duurzaamheidsdoelen voor 2020, zoals vastgesteld binnen de Duurzame Zuivelketen. Wageningen Economic Research onderzocht de voortgang van de doelen in 2016 en deed daarover in 2017 verslag in de “Sectorrapportage Duurzame Zuivelketen; Prestaties 2016 in perspectief”. De duurzaamheidsdoelen voor 2020 op het gebied van- verantwoord antibioticagebruik, energie-efficiëntie en verantwoorde soja zijn reeds behaald. Realisatie van een aantal andere doelen staat onder druk door verdere groei van de veestapel en het productievolume in 2016. Eind 2016 zijn fosfaatreductiemaatregelen getroffen die in 2017 zijn geïmplementeerd, waardoor de veestapel zal krimpen en emissies op sectorniveau zullen dalen.