Zuivel is belangrijk voor de Nederlandse economie
In 2019 is voor circa 7,9 miljard euro aan zuivelproducten uitgevoerd. In vergelijking met 2018 is de waarde van de export het afgelopen jaar licht gestegen
Ook de productiewaarde kwam hoger uit. Was de productiewaarde van de zuivelindustrie in 2018 nog 7,1 miljoen euro, in 2019 steeg dit weer naar een waarde van 7,6 miljoen euro.
De productiewaarde van de melkveehouderij zakte van 5,3 miljard euro in 2018 naar 4,9 miljard euro in 2019. Hiermee leverde de zuivelsector als geheel een bijdrage aan de Nederlandse handelsbalans van 7%. De melkaanvoer was 13,8 miljard kilogram melk in 2019 en was daarmee vrijwel gelijk met de melkaanvoer in 2018.
Minister geniet van Nederlandse kaas op Grune Woche
Geflankeerd door twee Frau Antjes liet minister Carola Schouten zich de Nederlandse kaas goed smaken op de Grüne Woche. Tijdens de traditionele rondgang over de consumentenbeurs in Berlijn werd de minister niet door één, maar door twee Frau Antjes vergezeld. Beide dames zijn de laatst overgebleven kandidaten uit de selectieprocedure voor een nieuwe Frau Antje. De vorige Frau Antje stopte het afgelopen jaar.
De nieuwe Frau Antjes zijn Nyncke Bergman en Annemarijn Kool
Zuivel in Cijfers
Begin januari is een vernieuwde ‘Zuivel in Cijfers’ gemaakt, met de meest recente cijfers. ZuivelNL heeft de nieuwe cijfers zoals elk jaar in een mooie brochure gezet. De brochure is beschikbaar in Nederlands en Engels. Op de nieuwe website van de NZO zijn zowel de Nederlandse als Engelse (Dutch Dairy at a Glance) brochure te downloaden.
Campagne voor Gouda Holland
De NZO campagne is in 2018 een campagne gestart om de consument te informeren over Gouda Holland. Veel Nederlanders denken namelijk ten onrechte dat de Goudse kaas die zij kopen altijd uit eigen land komt. Dat is echter lang niet altijd het geval, terwijl hun voorkeur daar wel naar uitgaat, blijkt uit onderzoek. Daarom is een campagne gestart die mensen bewust maakt dat Goudse kaas die écht uit Nederland komt, te herkennen is aan het Gouda Holland-keurmerk (met het officiële EU BGA-label) op de verpakking. De campagne wordt deels gefinancierd door de Europese Unie en enkele leden van de NZO. De campagne werd deels gefinancierd door de Europese Unie en enkele leden van de NZO en is beëindigd in oktober 2019.
Handelsverdragen
Vrijhandelsverdragen staan onder druk. Enerzijds vanwege een mondiale handelsstrijd, anderzijds vanwege de vraag of zij voldoen aan de Europese duurzaamheidsstandaarden. Om het belang te benadrukken van internationale handel voor een open economie als die van Nederland – inclusief de zuivelsector – is de factsheet ‘Het belang van handelsovereenkomsten’ op www.nzo.nl vernieuwd.
Brexit: mogelijke scenario’s
Het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie kan grote invloed hebben op de Nederlandse zuivelsector. Het VK vertegenwoordigd een grote markt en is een belangrijke exportbestemming voor Europese zuivel. De Britse regering kreeg van de EU nog tot 31 januari 2020 om tot een besluit te komen over de voorwaarden van het vertrek uit de EU. Tot die tijd bleef het VK dus nog lid van de EU en bleven alle EU-verdragen gelden. Het was daarom belangrijk dat zuivelbedrijven zich ook voorbereiden op alle scenario’s, inclusief een ‘no deal’. Lees de factsheet over de (mogelijke) gevolgen van de Brexit.