Nieuwe visie NZO: samen duurzaam en economisch gezond
De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) streeft de komende jaren naar een vitale zuivelsector die duurzaam produceert en die maatschappelijke waardering ontvangt. Dat is de kern van de nieuwe visie van de NZO, getiteld ‘Zuivelperspectief 2030: samen duurzaam en economisch gezond’.
De NZO wil de verduurzaming van de zuivelketen versterken. De Duurzame Zuivelketen was een initiatief van de zuivelondernemingen en LTO. In 2019 is de Duurzame Zuivelketen ondergebracht bij ZuivelNL. De nieuwe opzet stelt ook andere organisaties in de zuivelketen in staat een bijdrage te leveren aan de verduurzaming. Dat vergroot het draagvlak voor de Duurzame Zuivelketen. De visie bevat een Uitvoeringsagenda voor een toekomstbestendige sector die zich op gezonde wijze ontwikkelt binnen de milieugrenzen.
Ook wil de NZO de economische positie van de melkveehouderij versterken. Zuivelondernemingen zijn gebaat bij gezonde en rendabele melkveebedrijven. De NZO zal zich daarom inspannen voor een beter verdienmodel voor de melkveebedrijven, bijvoorbeeld door meer oog te hebben voor de kostprijs van de melkveehouderij. Ook gaat de NZO de zuivelsector nadrukkelijker onder de aandacht brengen bij het publiek.
Tegelijkertijd houdt de NZO haar focus op de huidige kernactiviteiten: het bewaken van de hoge kwaliteit van Nederlandse zuivelproducten, het benadrukken van de voedingswaarde van zuivel en het bevorderen van de internationale marktpositie van haar leden.
Met de nieuwe visie speelt de NZO in op de veranderende omstandigheden in de markt en de maatschappij. Alle dertien zuivelondernemingen die bij NZO zijn aangesloten, ondersteunen de nieuwe visie.
Wij zijn #trotsopdeboer
Ook wij zijn trots op onze Nederlandse boeren en daarom plaatsten we namens al onze leden een paginagrote advertentie in de zaterdageditie (28 september) van De Telegraaf met de hashtag #trotsopdeboer. Daarnaast laten we op social media zien dat we trots zijn op onze boeren door een video met #trotsopdeboer en de advertentie zelf te verspreiden. Bekijk het op de Facebook-pagina Het zit in melk en op Instagram Het zit in melk.
Esther Duijff in dienst bij de NZO
Per 1 februari 2019 is Esther Duijff in dienst getreden bij de NZO als medewerker Events. Esther (28) heeft HBO ‘Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs’ gestudeerd met een specialisatie op het gebied van MICE (meetings, incentives, conventions and exhibitions) en een pre-master ‘Beleid, Communicatie en Organisatie’ gevolgd aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.
Esther schreef haar afstudeerscriptie voor de gemeente Haarlemmermeer, waar zij tevens werkzaam is geweest op de afdeling Citymarketing waarvoor zij verschillende evenementen organiseerde. Esther werkte verder als projectmedewerker bij een evenementlocatie in Haarlemmermeer en zal nu bij de NZO verantwoordelijk zijn voor de bijeenkomsten en evenementen.
Sterre Snijders in dienst bij de NZO
Sterre Snijders is sinds half september de nieuwe communicatiemedewerker van de NZO. ‘Ik kom niet uit de zuivelwereld, maar ben er wel mee bekend. Mijn schoonfamilie heeft namelijk een melkveehouderij, dus nu hebben we nog meer om aan de keukentafel te bespreken!’
‘Na mijn propedeuse van de kunstacademie, Bachelor Cultuurwetenschappen en Master Design Cultures ben ik gaan werken voor verschillende musea en erfgoedplatformen. Daar heb ik mijn communicatiekwaliteiten verder ontwikkeld: creativiteit, redactie, website en social media skills. Nu kan ik dit allemaal inzetten voor heldere (online) communicatie voor de NZO. Ik heb er zin in!’