Zuivel is onderdeel van een gezond en duurzaam voedingspatroon
Zuivelproducten zijn een belangrijk onderdeel van een lekker en gezond voedingspatroon. Ze leveren waardevolle voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft. Daarom behoren ze – net als groenten, fruit en graanproducten – tot de basisproducten van onze voeding en staat zuivel met melk, yoghurt en kaas in de Schijf van Vijf.
Zuivel is een bron van vitamines en mineralen. Een aanzienlijk deel van de calcium, fosfor, jodium, zink en vitamines A, B2 en B12 die we binnenkrijgen halen we uit zuivel.
Nederlander is dol op kaas blijkt uit onderzoek
Kaas is onlosmakelijk verbonden aan Nederland en de boterham met kaas is nog steeds een favoriet in het Nederlandse menu. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Kaas & Cultuur’ dat onderzoeksbureau GfK in opdracht van de NZO heeft uitgevoerd onder 1042 mensen. Bij het woord ‘Nederland’ denken Nederlanders spontaan het eerst aan ‘thuis’, daarna aan een ‘fijn land’ en als derde aan kaas.
Voor veel landgenoten is kaas verbonden aan de Nederlandse identiteit: 84% van de Nederlanders vindt dat kaas past bij de Nederlandse cultuur. Maar liefst 91% van de Nederlanders zou kaas niet kunnen missen. Hét moment om kaas te eten is de lunch (84%), maar ook bij het ontbijt (50%) wordt regelmatig een boterham of cracker met kaas gegeten. De resultaten van het onderzoek staan in het GfK-onderzoeksrapport.
Stakeholderbijeenkomst duurzaam en gezond eten in Nederland
De ‘Hollandse pot’ is een bij uitstek gezond en duurzaam voedingspatroon voor de Nederlandse consument. Het bestaat uit gezonde producten van eigen bodem en telt weinig voedselkilometers. Het promoten van de Nederlandse keuken kan daarom een belangrijke bijdrage leveren aan het tegengaan van klimaatverandering volgens Corné van Dooren van het Voedingscentrum. Maar hoe zou zo’n Low Lands Sustainable Diet eruit kunnen zien?
De NZO organiseerde op 16 januari een rondetafelgesprek met 20 voeding- en duurzaamheidswetenschappers, voedselmakers, retailers en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties. De bijeenkomst maakt onderdeel uit van de Europese campagne ‘European dairy on track’ over verduurzaming van de zuivelsector. Het gesprek vormt het startpunt voor een verdere dialoog over een gezond en duurzaam voedingspatroon in Nederland dat past bij de consument.
Zuivelsymposium Darmgezondheid
Op 28 maart 2019 organiseerde de NZO het jaarlijkse zuivelsymposium in congrescentrum Corpus in Oegstgeest. Ongeveer 250 deelnemers – diëtisten en zorgprofessionals – zijn meegenomen in de nieuwste kennis en technieken in het diagnosticeren en behandelen van darmproblemen. Daarnaast is ingegaan op de rol van pre- en probiotica bij obstipatie en andere darmproblemen. Sprekers waren onder andere specialist voedselovergevoeligheid dr. Berber Vlieg, Maagdarmlever-arts prof.dr. Ben Witteman en Manager Science bij Yakult dr. Olaf Larsen.
Meer informatie op www.zuivelsymposium.nl.
Nieuw voedselkeuzelogo: Nutri-Score met aanpassing
Nutri-Score wordt het beoogde voedselkeuzelogo voor Nederland, maar moet eerst worden aangepast zodat het aansluit op de Nederlandse voedingsrichtlijnen en de Schijf van Vijf. Dit heeft staatssecretaris Blokhuis op 28 november bekendgemaakt. De NZO en de Visfederatie hebben, evenals een grote groep diëtisten en wetenschappers, de staatssecretaris tijdens het keuzetraject gewaarschuwd voor nadelige effecten van Nutri-Score. Een nieuw voedselkeuzelogo dat niet overeenkomt met de Schijf van Vijf is onwenselijk. Daarom ondersteunt de NZO de beslissing van de staatssecretaris om Nutri-Score aan te passen.
Meerdere voedingsmiddelen die in de Schijf van Vijf staan – zoals 30+ kaas, vis en olijfolie – krijgen van het huidige Nutri-Score een negatieve beoordeling. De staatsecretaris heeft aangegeven dat Nutri-Score moet verbeteren voordat voedselproducenten het logo op hun verpakking zetten. Een internationaal comité van wetenschappers – ook met Nederlandse inbreng – gaat hiermee aan de slag en zou dit medio 2021 afgerond moeten hebben.
Lees meer over voedselkeuzelogo’s in dit artikel uit Voeding Magazine.
Thom Huppertz buitengewoon hoogleraar Dairy Science
Dr. ir. Thom Huppertz bekleedt sinds mei 2019 de buitengewone leerstoel Dairy Science & Technology aan Wageningen University & Research. Deze leerstoel is een gezamenlijk initiatief van de universiteit en de NZO. Huppertz volgt prof.dr.ir. Tiny van Boekel op, die de leerstoel sinds september 2017 op interim basis vervulde. De leerstoel is onderdeel van de leerstoelgroep Food Quality & Design van Prof. Vincenzo Fogliano.
UTRECHT GROEP 2019
De NZO organiseerde op 15 mei de jaarlijkse Utrecht Group; een tweedaagse bijeenkomst voor voedingskundigen en -wetenschappers uit de internationale zuivelsector. Zo’n 30 experts bespraken nieuwe relevante studies en inzichten en het belang ervan voor zuivel.
Een van de hoofdthema’s dit jaar was of en hoe de bewerking van voedingsmiddelen effect heeft op de gezondheid. In dat licht werd ook het matrix-effect van voedingsmiddelen, zoals kaas, besproken en werden recente ontwikkelingen rondom voedingswaarde-labelling tegen het licht gehouden.
Nationaal Schoolontbijt
Ook dit jaar was het ontbijtpakket van het Nationaal Schoolontbijt (4 t/m 8 nov) weer gevuld met lekkere 30+ kaas, halfvolle melk en halfvolle yoghurt, aangeboden door de NZO. Mede hierdoor voldoet het ontbijt aan de Schijf van Vijf.
Een half miljoen kinderen ontbijten in deze week gezellig en gezond op hun eigen school of een andere bijzondere plek. Bijvoorbeeld bij een melkveehouder, het Concertgebouw in Amsterdam of het Binnenhof. De zuivelsector vindt het belangrijk dat kinderen op de hoogte zijn van gezonde voeding. Met het drinken van melk en het eten van kaas en yoghurt krijgen kinderen elke dag belangrijke voedingsstoffen binnen die nodig zijn voor een gezonde groei en ontwikkeling.
Lees ook ons nieuwsbericht ‘Nationaal Schoolontbijt start met broodje kaas‘
Nieuwe campagne Alles begint met melk
Samen met vier andere EU-lidstaten is NZO een voorlichtingscampagne “Alles begint met melk” gestart om het drinken van melk onder de aandacht te brengen van jonge ouders. Er wordt op een speelse manier aandacht gevraagd voor de positieve rol die melk speelt voor het opgroeiende kind. De campagne geeft via artikelen in kranten en tijdschriften, online video’s en berichten op sociale media informatie over de voedingswaarde van melk. Centraal in de driejarige campagne, die deels door de EU wordt gefinancierd, staat de website www.allesbegintmetmelk.nl. Daar kunnen jonge ouders achtergrondinformatie vinden over melk.