2020. Het jaar van de coronacrisis
De pandemie liep als een rode draad door het jaar, ook voor de Nederlandse Zuivel Organisatie. Als onderdeel van de voedselketen is de Nederlandse zuivelsector zich ten volle bewust van haar cruciale maatschappelijke positie. De NZO heeft haar leden dan ook het hele jaar door zoveel mogelijk bijgestaan in de crisis. Vanaf het eerste moment is met man en macht gewerkt om de zuivelproductie in Nederland normaal te kunnen laten doorgaan. Mede door de goede onderlinge samenwerking tussen de leden konden zowel de melkverwerking, als de zuivelproductie en de distributie van zuivelproducten doorgaan. Wel werd de zuivelmarkt in ernstige mate verstoord door de pandemie. In verschillende afzetmarkten in zowel Nederland en als in zuivel importerende landen daalden daardoor de opbrengstprijzen voor diverse zuivelproducten.
Hein Schumacher benoemd tot voorzitter NZO
De Algemene Ledenvergadering van de NZO heeft eind januari 2020 Hein Schumacher (Royal FrieslandCampina) benoemd tot voorzitter als opvolger van Joost van der Hoogte. Hein Schumacher is Chief Executive Officer van Koninklijke FrieslandCampina N.V. Sinds 2018 is hij lid van het NZO-bestuur. Het huidige bestuur bestaat verder uit: Albert de Groot (vice-voorzitter, Vreugdenhil Dairy Foods), Raymond Noordermeer (penningmeester, De Graafstroom), Jan Anker (Royal A-ware), Hester Maij (FrieslandCampina) en Jan Pieter Tanis (FrieslandCampina). Secretaris van het bestuur is directeur Oscar Meuffels.
De NZO nam dit jaar afscheid van de bestuursleden Werner Buck en Joost van der Hoogte. De leden zijn hen buitengewoon erkentelijk voor het vele werk dat zij hebben verricht voor de Nederlandse Zuivel Organisatie.
Campagne over de zuivelsector: Nederland draait op zuivel
De NZO startte in februari 2020 een campagne om de zuivelsector beter voor het voetlicht te brengen bij het publiek. Onder de titel ‘Nederland draait op zuivel’ liet de campagne zien dat zuivel onmiskenbaar bij Nederland hoort, omdat de zuivelsector een belangrijke bijdrage levert aan een gezond, duurzaam én economisch sterk Nederland.
De campagne startte op maandag 3 februari met een commercial die op alle nationale televisiezenders te zien was. Ook werden via de online kanalen YouTube en NPO gemist korte video’s ingezet. Op de website nederlanddraaitopzuivel.nl is verdieping over de zuivelsector geboden. De campagne liep tot en met eind oktober; de commercial is in die periode met grote regelmaat op de televisie te zien geweest, uitgezonderd de maanden april en mei vanwege de coronacrisis.
Bijdrage aan de Tweede Kamerverkiezingen 2021
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in 2021 heeft de NZO in 2020 een aantal suggesties aangedragen voor de programmacommissies van de Nederlandse politieke partijen.
Akkoord over verlenging zuivelcao’s
Namens de werkgevers in de zuivelindustrie sloot de NZO in juli 2020 een akkoord met de vakbonden over een tijdelijke verlenging van de cao’s tot 1 januari 2021. Het akkoord bevatte onder meer een structurele loonsverhoging van 1% per 1 april 2020 en een eenmalige uitkering van 500 euro bruto. Ook zijn er afspraken gemaakt over opgebouwde vroegpensioenrechten die een medewerker in 2021 in bruto loon kan laten uitkeren.
Veel Facebook-likes voor zuivelweetjes
Op de Facebook-pagina ‘Het zit in melk’ publiceren we vermakelijke en educatieve content zoals video’s, quizzen en wist-je-datjes over zuivel. Dat het veel enthousiasme oproept merken we aan de enorme hoeveelheid likes en deelacties van onder andere melkveehouders, educatieboeren, kaasmakers en andere mensen met een groot zuivelhart. Veel van de content is gebaseerd op informatie die te vinden is op zuivelonline.nl. Neem vooral een kijkje op ‘Het zit in melk’ en like en deel mee!
Posters NZO
In 2020 zijn de posters Nederland Zuivelland en Trots op Melk vernieuwd. De poster Nederland Zuivelland is ontwikkeld in samenwerking met ZuivelNL. Op de poster staan de belangrijkste Facts & Figures over de melkveehouderij en de zuivelindustrie in Nederland. De poster Trots op Melk geeft de NZO met LTO Nederland uit. Op deze poster zijn alle aspecten verzameld die de Nederlandse zuivel zo bijzonder maakt. In heldere illustraties is te zien wat melkveehouders in Nederland samen met de zuivelondernemingen hebben bereikt op het gebied van voeding, economie, kwaliteit en duurzaamheid.
Beide posters kunnen (gratis) worden besteld op zuivelonline.nl.