Zuivel in de Schijf van Vijf
In zuivelproducten zitten voedingsstoffen die we dagelijks nodig hebben. Daarom staan magere en halfvolle melk en yoghurt en kaas (20+ en 30+) in de Schijf van Vijf. Het advies van het Voedingscentrum is om elke dag zuivel te consumeren.
Zuivel is een bron van vitamines en mineralen. Een aanzienlijk deel van de calcium, fosfor, jodium, zink en vitamines A, B2 en B12 die we binnenkrijgen halen we uit zuivel.
Het belang van zuivel als onderdeel van gezonde voeding heeft de Gezondheidsraad op basis van wetenschappelijk onderzoek vastgesteld in de ‘Richtlijnen goede voeding’. Een van de adviezen van de Gezondheidsraad luidt: ‘Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt’.
Nutri-Score on hold
Het geplande voedselkeuzelogo Nutri-Score is in 2021 ‘on hold’ gezet door de staatssecretaris van Volksgezondheid. Honderden voedingswetenschappers en diëtisten hadden bezwaar gemaakt tegen invoering van Nutri-Score. Ook NZO ondersteunde het logo niet. Het huidige Nutri-Score is niet in lijn met de voedingsrichtlijnen en kan tot veel verwarring leiden bij de consument. De staatssecretaris heeft daarom een wetenschappelijke adviescommissie gevraagd hoe Nutri-Score in lijn gebracht kan worden met de Schijf van Vijf.
Effecten zuivel op preventie botbreuken bij ouderen
De NZO ondersteunt allerlei wetenschappelijk onderzoek, zoals de ‘heupfracturenstudie’ van dr. Sandra Iuliano in Australië. Iuliano’s studie werd in oktober gepubliceerd in de British Medical Journal. De resultaten laten een groot effect zien van zuivelconsumptie op de preventie van botbreuken bij ouderen.
Zo liet het onderzoek zien dat het verhogen van de zuivelconsumptie bij ouderen van 2 naar 3,5 porties per dag resulteerde in 46% minder heupfracturen, 33% minder botbreuken en 11% minder valrisico.
De studie vormt krachtig nieuw bewijs voor directe gezondheidseffecten van zuivelproducten.
Wereldschoolmelkdag
Op de laatste woensdag van september wordt elk jaar over de hele wereld ‘Wereldschoolmelkdag’ gevierd. Een initiatief van de Wereldvoedselorganisatie (FAO). In 2021 vond ‘Wereldschoolmelkdag’ plaats op woensdag 29 september. Uit de laatste Voedsel Consumptie Peiling blijkt dat veel schoolgaande kinderen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid melkproducten volgens de Schijf van Vijf niet altijd halen. Daarom heeft de NZO ook in 2021 weer via Social media – onder andere met een leuke video en bericht op Facebook en Twitter – aandacht besteed aan melk als onderdeel van gezonde voeding voor kinderen.
Wereldmelkdag 2021
Elk jaar op 1 juni is het Wereldmelkdag. Een initiatief van de Wereldvoedselorganisatie (FAO) om mensen bewust te maken van de belangrijke rol die melk speelt in gezonde voeding overal ter wereld. Wereldmelkdag is ook voor NZO hét moment om extra aandacht te vragen voor het belang van zuivel. In 2021 was ‘duurzaamheid’ het overkoepelende thema van Wereldmelkdag. De NZO heeft tussen 29 mei en 1 juni drie video’s van jonge melkveehouders op Twitter geplaatst. Daarin vertellen zij hoe ze in hun bedrijfsvoering het milieu en de biodiversiteit een handje helpen. Op Facebook en Instagram konden volgers op 1 juni hun melkkennis testen met ‘De Melkquiz’.
Gezond eten-brochures voor jonge ouders
Jonge ouders en zwangere vrouwen hebben veel behoefte aan advies. Onder andere over gezonde voeding als je zwanger bent, maar ook voor hun baby’s en jonge kinderen. De NZO heeft vijf brochures ontwikkeld over gezond eten voor zwangere vrouwen en voor kinderen in verschillende leeftijdsgroepen. Diëtisten, verloskundigenpraktijken en kraamafdelingen kunnen de brochures gratis aanvragen en meegeven aan hun cliënten. Voor de professionals zelf zijn er online achtergronddocumenten die een toelichting geven op de adviezen in de brochures. Op deze manier worden elk jaar 200.000 brochures verspreid in Nederland.
Zuivelpak.nl campagne ‘Kijk, ruik, proef en vouw!’
Begin april 2021 is een nieuwe campagne van Zuivelpak.nl van start gegaan. Met deze campagne worden consumenten gestimuleerd en geïnspireerd om álles uit het zuivelpak te halen. Het belangrijkste advies is om na de THT-datum te kijken, te ruiken en te proeven of een pak melk of yoghurt nog goed is. Op die manier kunnen consumenten veel voedselverspilling voorkomen. Daarnaast levert ook het goed opvouwen van een yoghurt- en vlapak een extra portie zuivel op. Een plat en leeg pak helpt bovendien bij een efficiënte inzameling en goede recycling van drankenkartons.
Lees meer...
De commercial ‘Zuivelpak – kijk, ruik, proef en vouw!’ was tot aan de zomer te zien als pre-roll bij RTLXL. Daarnaast werd de campagne continu gepromoot via Facebook, het Zuivelpak YouTube-kanaal, de campagnewebsite www.zuivelpak.nl en andere online en offline media. Ook tijdens de Verspillingsvrije week van 7 t/m 13 september 2021 was de commercial ‘Kijk, ruik, proef en vouw!’ van Zuivelpak weer even op televisie en Facebook te zien. Zuivelpak is een initiatief van de zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten. Meer informatie: www.zuivelpak.nl.
Schoolontbijt met melk, kaas en yoghurt
In de jaarlijkse ontbijtweek van het Nationaal Schoolontbijt (1 t/m 5 november) zijn in 2021 weer ruim 500.000 kinderen hun dag op school gestart met een gezond ontbijtpakket en een leuke les over ontbijten. Alle kinderen kregen een gezond, lekker en gevarieerd ontbijt dat was samengesteld volgens de Schijf van Vijf-richtlijnen van het Voedingscentrum. Zuivel hoort daar bij. De NZO ondersteunt het Nationaal Schoolontbijt door als Superpartner halfvolle melk, halfvolle yoghurt en 30+ kaas in de ontbijtpakketten te leveren. Om kinderen te leren waar zuivel écht vandaan komt, hebben die week tientallen scholen bij verschillende melkveehouders door heel Nederland ontbeten.